زبانشناسی اجتماعی
پروین فغفوری آذر؛ غلامرضا آذری؛ مریم ایرجی
چکیده
توسعۀ روزافزون اینترنت و طراحی و ابداع ایموجیها، موجب ظهور و تکوین زبانی نوین برای نسل جدید ارتباطات و تسهیل تعاملات انسانی در بستر رسانههای نوین از جمله شبکههای اجتماعی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی انواع کارکردهای زبانی ایموجیها در توئیتر براساس رویکرد هرینگ و دایناس (2017) بود که با روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. با ...
بیشتر
توسعۀ روزافزون اینترنت و طراحی و ابداع ایموجیها، موجب ظهور و تکوین زبانی نوین برای نسل جدید ارتباطات و تسهیل تعاملات انسانی در بستر رسانههای نوین از جمله شبکههای اجتماعی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی انواع کارکردهای زبانی ایموجیها در توئیتر براساس رویکرد هرینگ و دایناس (2017) بود که با روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. با انتخاب سه هشتگ برتر و پر استفاده در هر یک از حوزههای اجتماعی، اقتصاد، فرهنگ و سلامت، 5000 توئیت بهعنوان جامعۀ آماری انتخاب و از میان آنها، 1200 توئیت بهصورت تصادفی از میان کاربران زن و مرد و در بازۀ زمانی ششماهه از اسفند 1399 تا شهریور 1400 بهعنوان نمونه انتخاب و با استفاده از نرمافزار Maxqda کدگزاری شدند که سهم هر یک از حوزهها 300 توئیت بود. براساس نتایج حاصل، در مجموع توئیتها به ترتیب کارکردهای تفسیری، احساسی، ادب، تأکیدی، ساختاری، ارتباطی و ارجاعی دارای بیشترین بسامد وقوع بودند.